Sök:

Sökresultat:

11 Uppsatser om Flygets utsläpp - Sida 1 av 1

Flygets framtid : -Ändrade resvanor?

Flyget har inneburit en enorm förändring för turismen och möjliggjort resor till mer avlägsna platser än tidigare. Idag är priset på en flygresa fortfarande rimligt. Flyget är dock beroende av olja som drivmedel och som en följd av stigande råoljepriser, minskad tillgång på fossila bränslen samt den pågående klimatdebatten är flygets framtid osäker. Kommer flygresor i framtiden vara så dyra att svenskar ska passa på att resa idag, medans de kan och har råd, och hur kommer flygets utmaningar påverka framtida resvanor? .

Att flyga eller inte flyga : En kvalitativ intervjustudie om klimatengagerade personers syn på flyget

Antalet flygresor har ökat markant i världen de senaste decennierna. Detta har medfört en ökning av flygets koldioxidutsläpp som därmed har gett en ökad påverkan på klimatet. Forskning angående människors syn på och uppfattning om flyget är relativt ny och forskning rörande ämnet är mer förekommande idag än för ett decennium sedan. Tidigare undersökningar är dock i stort sett eniga om att människor, både miljömedvetna och icke-miljömedvetna personer, inte tänker ändra på sina flygvanor och flyga mindre på grund av flygets klimatpåverkan. Denna studie undersöker klimatengagerade personers flygvanor och vad de har för syn på flyget och flygets påverkan på klimatet.

Taxfreehanteringen i Sverige : En kartläggning av förändringsarbetet och flygresenärernas attityder, ? för en lättande effektivisering

Flygets utsläpp skall reduceras med 50 % till år 2050, ? flygbranschen måste därför möjligöra för alternativa lösningar. Taxfreevarornas hanter-ing är en av flera behjälpliga lösningar som kan innebära miljö- och eko-nomiska vinster för flygbolagen Ett annat kontribut av en förändring är säkrare flygningar, både för kabinpersonalen och resenärerna. Uppsatsen forskningsfrågor är följande:Vilka orsaker bidrar till att taxfreehantering-en inte har förändrats? Hur kan innehållet och utvecklingen av tilläggs-tjänsten beskrivas och förstås? Hur ser konsumtionsbeteendet ut hos svenska flygresenärerna beträffande taxfreevaror? SyfteUppsatsens syfte är att bidra med kunskap om varför taxfreehanteringen inte har förändrats.

Behövs en förändrad IAS 17 eller inte? : En studie om effekterna av det nya förslaget inomleasingredovisning

Flygets utsläpp skall reduceras med 50 % till år 2050, ? flygbranschen måste därför möjligöra för alternativa lösningar. Taxfreevarornas hanter-ing är en av flera behjälpliga lösningar som kan innebära miljö- och eko-nomiska vinster för flygbolagen Ett annat kontribut av en förändring är säkrare flygningar, både för kabinpersonalen och resenärerna. Uppsatsen forskningsfrågor är följande:Vilka orsaker bidrar till att taxfreehantering-en inte har förändrats? Hur kan innehållet och utvecklingen av tilläggs-tjänsten beskrivas och förstås? Hur ser konsumtionsbeteendet ut hos svenska flygresenärerna beträffande taxfreevaror? SyfteUppsatsens syfte är att bidra med kunskap om varför taxfreehanteringen inte har förändrats.

Polisflyget

Syftet med denna rapport är att försöka ge en djupare inblick i ett av polisens mindre kända verksamhetsområden. Vi har valt att arbeta med just polisflyget både för att vi själva vill få ökade kunskaper om dess verksamhet och också för att undersöka hur denna polisära resurs används i det ordinarie polisarbetet. Rapporten försöker analysera hur flygets verksamhet i dagsläget ser ut, vi granskar också hur polisflygets samarbete med Länsstyrelsen i Norrbotten och dess naturbevakare fungerar. De fakta och uppgifter rapporten bygger på har inhämtats genom litteratur, intervjuer och en inspektionsrapport om polisflyget. Vi har i arbetet försökt att ge en inblick av polisflygets hela verksamhet men inriktat oss på baseringen i Boden.

Flygfraktens betydelse för näringslivet i göteborgsregionen

Snabba leveranser har länge varit viktiga för företags logistikstruktur och skapat nyttaför verksamheten. Flygfrakt har i det avseendet varit ett fördelaktigt alternativ överlånga sträckor. På grund av höga kostnader i jämförelse med andra transportslag hargodset som fraktats ofta varit högvärdigt och volymerna små. Användningen avflygfrakt har haft en stabil långsiktig tillväxt men alltid varit beroende avmakroekonomiska trender som konjunktur och bränslepris. Konjunkturkänslighetenberor på de höga transportkostnaderna och företags vilja att minska dessa vid sämreekonomiska förutsättningar och bränslepriset har en betydande del av kostnaderna vidflygfrakt vilket gör att prisförändringar får stort utslag.Syftet med denna uppsats är att undersöka hur användningen av flygfrakt harförändrats historiskt, hur den ser ut idag och vilka trender, utöver ovan nämnda, sompåverkar den framtida utvecklingen av flygfrakt.

Flygets framtid : Från problem till möjligheter

The purpose of this essay is to investigate the airline industry and its part in the mobile community. Further on, to investigate the factors that throughout history are having an impact on the airline industry and have lead to the condition of today. Through this information we are outlining the future of the airline industry.This essay has been written in a qualitative approach. The empirical gathering has been made through interviews based on open discussions between the interviewers and respondents. We started out with creating a theoretical pre-understanding and continued by comparing how well these theories matched the reality.The gathering of the theoretical material was chosen on the basis how well it matches the subject of our essay.

Miljövänligare inflygningar

 Detta examensarbete handlar om miljövänligare inflygningar. Gröna- och kurvade inflygningar gör flyget mer miljövänligt. Det är ett effektivt sätt att minska flygets miljöpåverkan. Varje grön- och kurvad inflygning innebär minskad bränsleförbrukning, utsläpp samt betydligt lägre buller vid landning. Vid en grön inflygning, sjunker flygplanet kontinuerligt från sin marschhöjd till landningsbanan med motorerna på tomgång. En kurvad inflygning är en kombination av grön inflygning och kurvad inflygning.

CSR i flygledningen: En studie om hur aktörer i flygtrafikledningen kommunicerar och arbetar med samhällsansvar

Flygtrafikledningen är en bransch som inte är särskilt synlig för allmänheten men som har stor inflytande på flygtrafiken, till exempel flygets miljöpåverkan. Det verkar heller inte talas särskilt mycket om flygtrafikledningens samhällsansvar, eller CSR (Corporate Social Responsibility), varken inom eller utanför branschen, även om just CSR är ett hett ämne som företag i andra branscher oftast tar på stort allvar. Därför besvarar uppsatsen följande tre frågor: (i) hur arbetar flygtrafikledningen med CSR och hur kommunicerar man det arbetet, (ii) varför arbetar flygtrafikledningen med CSR, och (iii) vilka framtida utvecklingsmöjligheter finns för CSR inom flygtrafikledningen? För att kunna svara på dessa frågor har forskning om företags samhällsansvar generellt och med koppling till flygtrafik studerats. Empiriskt bygger studien på öppna källor (hemsidor, rapporter etc.) och kvalitativa intervjuer med representanter från flygledningsleverantörerna LFV, ACR och EUROCONTROL.

Utarbetning av kriterier för miljömärkning av flygplatser : En studie kring fenomenet Grön flygplats utifrån RPS-modell och teorin om ekologisk modernisering

Flygbranschen är en global industri som expanderar snabbt och i och med detta ökar också belastningen på miljön genom flygets miljöpåverkan. Ett verktyg som kan användas för att försöka förändra kursen mot en mer hållbar verksamhet är miljömärkning. I Sverige är flygbranschen ett område som det inte existerar några miljömärkningar inom och LFV i Sverige har blivit intresserad av att införa någon typ av miljömärkning av flygplatser.Syftet med den här uppsatsen är att utarbeta ett utkast till kriterier för en miljömärkning av Grön flygplats som baseras på flygplatsernas mest betydande miljöaspekter. Studien bygger på RPS-modell, material från enkäter, intervju och dokument. Fenomenet Grön flygplats analyseras sedan med hjälp av teorin om ekologisk modernisering för att få en förståelse för detta fenomen.

Kan man sälja ansvarsfullt företagande?

Problemställning: Ett ansvarsfullt företagande är idag en viktig konkurrensfördel. Företagen måste kunna balansera ekonomiska intressen med miljöfrämjande åtgärder och på ett trovärdigt sätt kunna visa att de arbetar för en hållbar utveckling. Det finns många alternativ gällande en investering i sociala och miljöfrämjande åtgärder men det saknas ofta riktlinjer för hur arbetet bör genomföras. Genom Kyotoprotokollets olika projekt har en marknad uppstått där organisationer erbjuder företag en möjlighet att investera i projekt för att reducera koldioxidutsläpp. Vad en investering i denna marknad innebär är det få undersökningar som visar.